Persbericht : Portugees laadnetwerk Mobi.E kiest voor laders van Juice

Portugees laadnetwerk Mobi.E kiest voor laders van Juice

Juice sluit zich aan bij een groot rolmodel door wandboxladers te leveren aan het laadnetwerk van Mobi.E

Juice Technology AG, producent van elektrische oplaadpunten en software en marktleider op het gebied van mobiele laders voor elektrische voertuigen, heeft de aanbesteding gewonnen voor het gebruik van zijn stationaire laadapparatuur in het elektromobiliteitsnetwerk van Mobi.E. De robuuste uitbreiding van laadinfrastructuur in het netwerk in Portugal maakt deel uit van het nationale energie- en klimaatplan voor 2030.

Maar één laadpas nodig, geschikt voor elke lader: waar de meeste Europese landen alleen nog maar van kunnen dromen, heeft Portugal al vrijwel voor elkaar. Daar hebben meerdere leveranciers ervoor gekozen te fuseren onder een vennootschap – Mobi.E, S.A. Het grootste voordeel voor gebruikers is dat de laadpas of app van hun stroomleverancier overal op het netwerk kan worden gebruikt, zonder beperkingen op servicekwaliteit. Hiervoor hebt u echter wel oplaadpunten nodig die naadloos in het netwerk kunnen worden geïntegreerd.

Universele, gebruikersgerichte oplossingen voor probleemloos laden

In veel landen zijn de netwerken voor elektromobiliteit uiterst gefragmenteerd. In de meeste gevallen heeft elke uitbater van een oplaadpunt zijn eigen privénetwerk met eigen oplossingen. Daarom is er geen stimulans voor de producenten van laders om apparatuur te ontwikkelen die kant-en-klaar in elk systeem kan worden geïntegreerd. Christoph Erni, CEO en oprichter van Juice Technology AG, legt het uit: “Geïsoleerde oplossingen doen niets voor de bevordering van elektromobiliteit. Je maakt het je klanten wel moeilijk als je ze als netwerkoperator dwingt vijf of tien laadpassen bij zich te hebben, alleen om elektriciteit voor hun auto te kopen. Waar echt behoefte aan is zijn universele aanbiedingen, gericht op wat gebruikers nodig hebben. In Portugal zet Mobi.E deze visie met succes om tot realiteit. We zijn blij te kunnen deelnemen aan dit zogeheten vuurtorenproject.”

Erni benadrukt de pioniersrol van zijn technologiebedrijf: “Gebruiksvriendelijkheid was de drijvende kracht achter de oprichting van Juice, en vormt een integraal onderdeel van al onze oplossingen. Met oplaadpunten die, in 2019, als eerste betalingen accepteerden via creditcard of Apple Pay en Google Pay, en die eenvoudig geactiveerd kunnen worden via een RFID-lezer of het Plug and Charge-protocol, zijn we ver vooruit in deze ontwikkelingen. Elektrisch laden moet tenslotte makkelijk gaan en betrouwbaar werken – en dat is precies waar Mobi.E voor staat, en waarom onze laders zo perfect in hun concept passen.”

Tijdens testen slaagde de JUICE CHARGER me van Juice Technology voor een reeks compatibiliteits- en integratietesten, waarmee deze zich kwalificeerde voor het netwerk van Mobi.E.

Een lichtend voorbeeld voor andere Europese landen

Het Energie- en klimaatplan 2030 van Portugal stelt dat in de sectoren transport en mobiliteit de uitstoot van broeikasgassen met 55 procent moet verminderen. Het Mobi.E-concept zal het overgangsproces naar duurzame mobiliteit helpen stimuleren door iedereen in staat te stellen hun elektrische voertuig te laden bij elk oplaadpunt in het netwerk, ongeacht de eigenaar of uitbater van de lader – of die nu openbaar is of privé.

Luís Barroso, CEO van Mobi.E, stelt het zo: “Het Mobi.E-netwerk bereikt nu zijn doel om dekking te bieden in heel Portugal. De komende jaren willen we doorgaan met het scheppen van de voorwaarden voor het realiseren van verdere groei in ons netwerk en een hogere mate van integratie met buitenlandse netwerken. Daarom moet MOBI.E interesse blijven wekken van bedrijven die hun activiteiten op het gebied van elektromobiliteit willen ontwikkelen in Portugal. Door de komst van buitenlandse bedrijven zoals Juice hebben wij hoge verwachtingen voor het uitbreiden en internationaliseren van het Mobi.E-netwerk.”

Het Mobi.E-netwerk omvat meer dan 2.485 laadstations, waarvan driekwart AC-laders, met een totaal van 5.100 oplaadpunten. Het netwerk heeft momenteel 58.500 gebruikers.

Overzicht feiten en cijfers

JUICE CHARGER me: De wandbox wordt volledig vooraf geconfigureerd geleverd en is direct gereed voor gebruik (als een plug-en-play apparaat). Eenmaal aangesloten op het laadcontact herkent de lader automatisch elk voertuig dat is ingesteld op Plug-and-Charge en compatibel met de ISO 15118-standaard, en begint dan direct met laden. Voor voertuigen die de standaard ISO 15118 nog niet ondersteunen, is een RFID-lezer (radio-frequency identification) geïntegreerd. Elke unit wordt geleverd uitgerust voor lokaal dynamisch laadbeheer voor maximaal 250 laders in 'master-slave'-configuratie. Het cloudgebaseerde, oneindig schaalbare smartJUICE-systeem voor omni-dynamisch laad- en ladingsbeheer is ook verkrijgbaar. Er is een versie met een elektriciteitsmeter gecertificeerd voor de Europese MID (Measuring Instruments Directive) beschikbaar voor gebruik met laad- en ladingsbeheer.

MOBI.E: Het Mobi.E-netwerk is ontstaan uit een in 2010 gestart pilotproject, waarin Mobi.E, S.A. bewerkingen verzorgde tijdens een overgangsperiode en zo bijdroeg aan het creëren van de markt. Tegenwoordig is Mobi.E, S.A. een beursgenoteerd bedrijf dat sinds 2015 verantwoordelijk is voor beheer en bewaking van het laadnetwerk, en dan vooral de energie- en geldstromen. Het Mobi.E-netwerk bestaat momenteel uit 27 stroomleveranciers en 73 uitbaters van oplaadpunten.

Mobi.E is met oog op de groeiende uitbreiding van elektromobiliteit opgericht als het eerste landelijke laadnetwerk ter wereld. Het biedt een op concurrentie gebaseerd marktkader, doordat het functioneert als makelaar tussen de diverse leveranciers en roaming-partners, en daarnaast volledige interoperabiliteit en integratie van alle deelnemers garandeert.

Zie www.juice-world.com voor meer informatie.

De Juice Group is wereldwijd aanwezig met eigen locaties, dochterondernemingen en partnerbedrijven. De Juice-bedrijfsgroep omvat Juice Services AG, Juice Telemetrics AG, de Duitse firma Juice Europe GmbH met het hoofdkantoor in München, Juice UK and Ireland Ltd gevestigd in Londra, Juice Nordics AB in Uppsala, Juice Iberia S.L. in Málaga, Juice France SAS in Parijs, Zhejiang Juice Technology Co., Ltd in Hangzhou, China, en Juice Americas Inc. in de VS in Staat Delaware. De Group heeft daarnaast een wereldwijd netwerk van wederverkopers. Alles bij elkaar telt het bedrijf tegenwoordig een personeelsbestand van meer dan 200 personen, actief in onderzoek en ontwikkeling, productie, administratie, inkoop, verkoop en logistiek.
Voor meer informatie over het bedrijf, de producten en oplossingen gaat u naar  www.juice-world.com. U kunt ons ook volgen op  LinkedIn,  Facebook,  Instagram en  Twitter.
Over MOBI.E
Sinds 2015 is MOBI.E, S.A. een overheidsbedrijf, dat in de gereguleerde markt voor elektromobiliteit verantwoordelijk is voor het beheer en de bewaking van het netwerk van elektrische oplaadpunten, met name op het gebied van geld- en energiestromen, als instantie voor het beheer van het netwerk voor elektromobiliteit (Electric Mobility Network Managing Entity, EGME). MOBI.E heeft een leidende en faciliterende rol binnen het overgangsproces naar elektromobiliteit in Portugal, waarbij het functioneert als een publiek instrument voor de ontwikkeling van duurzame mobiliteit.
Elyessa Mikabare
 elyessa.mikabare@juice-technology.com