Persbericht : JUICE CHARGER me 3: de nieuwste versie van de wallbox wint bij marktintroductie de Red Dot Design Award

De verbeterde versie van de JUICE CHARGER heeft niet alleen de perfecte vorm, maar is ook extreem stabiel en waterdicht

Juice Technology AG, fabrikant van laadstations en -software en marktleider in mobiele laadstations voor elektrische voertuigen, onthuld de verder ontwikkelde versie van de populaire wallbox JUICE CHARGER me en wint daarmee de Red Dot Award.

Het e-autolaadstation JUICE CHARGER me verenigt de gemakkelijkste bediening met toekomstbestendige techniek en geniet daardoor al sinds de introductie in 2021 grote populariteit. Ook het feit dat de JUICE CHARGER me door het gerenommeerde portaal Vergleich.org aan het begin van het jaar tot prijs-kwaliteitswinnaar is benoemd onder een representatieve selectie van 11-kW-chargers, bewijst duidelijk dat ook voordelige laders niet onder hoeven te doen qua uitvoering, functionaliteit en design.

Complete bescherming tegen vocht en vuil

Nu brengt Juice de verbetering van het laadapparaat op de markt en tilt de wallbox daarmee naar een nieuw veiligheidsniveau. Met de beschermingsklasse IP67 biedt het laadstation complete stof- en waterdichtheid. Daardoor wordt de levensduur bij gebruik buiten en ook het leven van rokende eigenaren verlengd.

Goed design is meer dan een elegant uiterlijk

Het Juice Design Center heeft de beproefde, geminimaliseerde vormtaal van de JUICE CHARGER me verder ontwikkeld. Zachte kanten geven een compleet nieuw gevoel. Het met een enkele klik vervangbare voorpaneel maakt individuele motieven of eigen branding mogelijk.

De geraffineerde behuizingsarchitectuur met een nieuwe binnenbox verlaagt de montagetijd naar minder dan drie minuten - ongeacht of de stroomkabel er bij de wandmontage op of in is gebouwd, of dat het laadapparaat op een paal wordt gemonteerd. Alle aansluitleidingen zoals netwerk-, laad- en eventuel ethernetkabels blijven daarbij altijd aangesloten zonder dat ze kunnen worden gemanipuleerd.

Christoph Erni, CEO en oprichter van Juice Technology AG, benadrukt: ”Dit apparaat is zelfverklarend en elektricien-proof. We hebben het zonder handleiding aan honderd installateurs voorgelegd en die hebben het allemaal bliksemsnel en foutloos geïnstalleerd en in gebruik genomen. De bediening is niet verkeerd te begrijpen en het station heeft geen enkel onderhoud nodig. Dat doet plezier en bespaart kosten.”

Het apparaat kan als 11- of 22-kW-variant worden geconfigureerd, waarbij de 11-kW-versie supergemakkelijk gratis per software naar 22 kW kan worden omgezet. De hardware is in elke uitvoering al zonder meerprijs daarvoor ingericht. Los daarvan kan de JUICE CHARGER me 3 naar keuze worden besteld met een direct afleesbare, MID-conforme (geijkte) meter en als verdere optie met een ingebouwde FI/LS-schakelaar (foutstroom-/vermogensbevescherming). Daarmee worden exacte, verbruiksafhankelijke berekening van de laadstroom en de eenvoudige, voordelige integratie in stroomverdeelsystemen mogelijk. De communicatie met het JUICE-EXO-backend alsook apparaatactualiseringen verlopen naar keuze ”over the air” via wifi of via de kabel via ethernet.

Baanbrekende functies, zoals de automatische activering van het laadproces via ”Plug and charge” (volgens ISO 15118) als alternatief voor activering via RFID-kaart, of een standaard lastmanagement voor tot 250 eenheden, blijven ook bij de nieuwe versie behouden en maken de wallbox comfortabel, gemakkelijk uit te breiden en vooral toekomstbestendig.

Red Dot Award: Product Design 2022

De JUICE charger me 3 overtuigt bij de introductie op de markt ook al meteen de onafhankelijk Red Dot-jury. Na uitgebreide test schreef een college van 48 designexperts het apparaat een voortreffelijke designkwaliteit toe en bekroonde het met de Red Dot-award. Het werd unaniem besloten dat de bekroonde bedrijven nieuwe maatstaven in de designbranche zetten.

Dr. Peter Zec, initiator en CEO van Red Dot over de uitreiking van dit jaar: ”In dit wedstrijdjaar is mij in het bijzonder de grootschalige creativiteit opgevallen waar de bekroonde producten van getuigen. Dat er altijd nog producten zijn die qua vorm en functionaliteit verrassen, is werkelijk indrukwekkend en lovenswaardig. Daarmee wordt duidelijk dat design zich niet laat beperken door ongunstige omstandigheden, of zelfs stagneert. Integendeel zelfs: er ontstaan altijd weer nieuwe ideeën en creaties en er worden futuristisch aandoende technieken ontwikkeld. Het feit dat de kwaliteit van deze producten gelijkwaardig is aan de innovatiegraad van deze producten, maakt ze tot welverdiende winnaars in de Red Dot Award: Product Design 2022.”

Goed design is ook voor Juice-CEA Christoph Erni geen toevalstreffer, zoals hij benadrukt: ”Onze producten moet vanbuiten zo helder en minimalistisch zijn, dat men niets meer kan weglaten. Dat is schoonheid. Vanbinnen moeten ze echter zo compleet en baanbrekend zijn, dat men er niets meer aan toe hoeft te voegen. Dat is technische perfectie.”

De belangrijkste voordelen van de JUICE CHARGER me 3 op een rijtje:

1. Klein formaat: De JUICE CHARGER me 3 is met 28cm randlengte en 12,5 cm diepte bijzonder compact en met slechts 6,5 kg gewicht (incl. kabel) ook heel licht. De 5 m lange kabel zorgt voor de nodige flexibiliteit.
  2. Laadvermogen: Een- tot driefasig laden met zes tot 32 ampère levert een laadvermogen op van tot wel 22 kW. De af fabriek geleverde standaardversie met een vermogen van 11 kW kan met software naar 22 kW worden omgezet.
  3. Plug and play: De wallbox is af fabriek compleet voorgeconfigureerd en meteen klaar voor gebruik.
  4. Plug and charge: De JUICE CHARGER me 3 ondersteunt nu al ISO 15118. Bij aansluiting aan de laadbus herkent het laadstation automatisch elke geregistreerde auto die al een plug and crage-norm heeft en start meteen het laadproces.
  5. Laad- en lastmanagement: Er zit een gratis lokaal-dynamisch laadmanagement in de master-slave-module geïntegreerd voor maximaal 250 laadstations.
  6. Uitgerust voor de openbare ruimte: Optioneel is de JUICE CHARGER me 3 ook verkrijgbaar met MID-gecertificeerde (geijkte) meter en naar keuze met ingebouwde FI/LS-schakelaar (foutstroom-/vermogensbevescherming) - voorbereid voor directe aansluiting aan stroomrails of bandkabel.
  7. Connectiviteit: Het gestandaardiseerde Open Charge Point Protocol (OCPP 1.5/1,6) vormt de ruggengraat voor koppeling aan de JUICE EXO (of backends en gebouwbeheersystemen van externe aanbieders) en maakt apparaatbeheer, onderhoud op afstand, facturatie of lastmanagement mogelijk. Drie gestandaardiseerde interfaces (Modbus/TCP, Modbus/RTU en EEBUS) garanderen communicatie met een Home Energy Management System. Dat maakt integratie van de fotovoltaïsche installatie in het eigen energiebeheer en de externe lastmanagementbediening mogelijk. De externe communicatie verloopt via de ethernetaansluiting (LAN, RJ45) of de geïntegreerde wifi-ontvanger. Voor gebruik als één privélaadstation is echter geen permanente koppeling aan het netwerk vereist en daarom kan men er ook zonder internetverbinding gebruik van maken. Voor updates kan in dit geval eenvoudig een laptop worden aangesloten.
  8. Goed doordacht en veilig design: De JUICE CHARGER me 3 heeft een front van krasbestendig, vanbinnen bedrukt acrylglas (PMMA). De mantel van de buitenbehuizing en de basis van de binnenbehuizing zijn gemaakt van een samengestelde kunststoffen, bestaande uit polycarbonaat (PC) en acrylnitril-butadieen-stystreen (ABS) ABS kenmerkt zich door een goede stoot- en kras- en slijtagebestendigheid, en is ook bestand tegen olies en vetten. Dit samengestelde kunststof is bovendien stabiel, lastig ontvlambaar en gecertificeerd UV-bestendig. De transparante deksel van de binnenbehuizing is gemaakt van stootvast polycarbonaat (PC). Basis en deksel zijn aan elkaar geschroefd en vormen een dicht afgesloten systeem. Daarmee is de charger volgens IP67 beschermd tegen het binnendringen van vuil en vocht en volgens IK10 zeer stootvast, en dus geschikt voor gebruik binnen én buiten. Het apparaat kan worden gebruikt bij buitentemperaturen tussen -30°C en +50°C. Zijn temperatuursensor voor verlaging van de laadstroom werkt onafhankelijk van de omgevingstemperatuur. Het laadstation is CE-conform volgens de twee EMV-richtlijnen IEC 61851 en IEC 61439-7.
  9. Montage: De JUICE CHARGER me 3 kan als wallbox aan de muur – als in- of opbouw (met toevoer van achteren) – worden bevestigd. Aangezien de gehele elektronica is ondergebracht op een achterplaat en dus onafhankelijk is van de behuizing, bestaat de mogelijkheid om het laadstation ook 180° gedraaid aan te brengen en aan een van bovenaf lopende kabel aan te sluiten. Het apparaat kan ook los of dubbel aan een paal worden gemonteerd.
  10. Activering: Achter de frontplaat is een RFID-lezer (MIFARE Classix/Desfire) geïntegreerd. Activering per RFID is voor alle auto's die niet voldoen aan de ISO-norm 15118 voor 'plug and charge'. De twee meegeleverde, reeds geprogrammeerde kaarten kunnen bij verlies heel eenvoudig worden geblokkeerd en vervangen. Naar keuze kunnen ook bij de klant voorhanden zijnde RFID-badges (bijvoorbeeld van toegangs- of kantinesystemen) worden ingelezen en geautoriseerd.
  11. Prijs: JUICE CHARGER me 3 in de basisuitvoering: CHF/EUR 1199; met MID-meter 1499; met MID-meter en FI/LS 2142,-/paal: CHF/EUR 499,-/reserveglas: CHF/EUR 49; frontglas Juice Style-lijn: vanf CHF/EUR 59,-. Alle prijzen incl. btw.

JUICE CHARGER me 3

Meer informatie vindt u op www.juice.world/nl/producten/juice-charger-me-3/

Zie de video presentatie: https://youtu.be/maf9-_EyG1g

Meer informatie vindt u op www.juice.world

Juice Technology AG, met hoofdkantoor in Bachenbülach (nabij de luchthaven Zürich, Zwitserland), is een wereldwijd actieve fabrikant van oplaadoplossingen voor elektrische voertuigen. Met zijn uitgebreide productportfolio van AC- en DC-laadstations, van lichte mobiele apparaten tot grote snelladers, is het bedrijf een van de weinige aanbieders van een volledig assortiment in de branche. Sinds 2014 domineert Juice wereldwijd de markt van mobiele 22kW-laadstations.
Het doorslaggevende verschil met andere oplossingen die op de markt beschikbaar zijn, is de consequente oriëntatie op software. Alle apparaten gemarkeerd met ‘j+’ zijn gebaseerd op dezelfde processor en firmware, waardoor ze onderling compatibel zijn. Door gebruik te maken van één end-to-end softwarearchitectuur bespaart Juice aanzienlijk op tijd, moeite en kosten. Oplossingen zoals omnidynamische load balancing, betaling met creditcard of de interface-open backend zijn dus beschikbaar voor het hele productassortiment.
De Juice-groep is wereldwijd actief met eigen vestigingen, dochterondernemingen en partnerbedrijven. Tot de ondernemingsgroep behoren Juice Power AG, Juice Services AG, Juice Telemetrics AG, het Duitse Juice Europe GmbH met vestiging in München, Juice UK and Ireland Ltd in Londen, Juice Nordics AB in Uppsala, Juice Iberia S.L. in Malaga, Juice France SAS in Parijs, Zhejiang Juice Technology Co, Ltd in Hangzhou, China en Juice Americas Inc. in St. Petersburg, FL, VS. Bovendien beschikt de groep over een wereldwijd netwerk van wederverkopers. In totaal werken er momenteel meer dan 200 mensen op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, productie, marketing, administratie, inkoop, verkoop en logistiek.
Meer informatie over de onderneming, haar producten en oplossingen vindt u op  www.juice.world. Volg ons ook op  LinkedIn,  Facebook,  Instagram en  Twitter.
Over Red Dot Design Award
Om de grote variatie op het gebied van design op de juiste manier te kunnen beoordelen, is de Red Dot Award onderverdeeld in drie disciplines Red Dot Award: Product Design, Red Dot Award: Brands & Communication Design en Red Dot Award: Design Concept. Met zo'n 20.000 inzendingen is de Red Dot Award een van de grootste designwedstrijden ter wereld. In 1955 kwam de jury voor het eerst samen om de beste vormgevingen van die tijd te beoordelen. In de jaren 90 ontwikkelde Red Dot-CEO professor dr. Peter Zec de naam en het merk van de Award. De fel begeerde onderscheiding „Red Dot” is sindsdien het internationaal zeer hoog geprezen bewijs voor uitstekende vormgevingskwaliteit. De winnaars worden gepresenteerd in jaarboeken, musea en ook online. Meer informatie vindt u op:  www.red-dot.de
Elyessa Mikabare
 elyessa.mikabare@juice.world